Uniform Pensioen Overzichten (UPO) Wie is er nou gek?

“Vanaf 2008 ontvangt iedereen die een pensioenpolis heeft een Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Op deze manier worden al uw vragen beantwoord die er bestaan over uw pensioenaanspraken. Verzekeraars en pensioenfondsen hebben samen het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) ontwikkeld. Alle verzekeraars en pensioenfondsen gebruiken nu hetzelfde overzicht. Zo zijn alle pensioenoverzichten gemakkelijk vergelijkbaar en optelbaar. Dit gestandaardiseerde overzicht geeft u jaarlijks inzicht in de huidige en toekomstige pensioensituatie. We adviseren u om alle pensioenoverzichten, ook van andere pensioenregelingen, goed en bij elkaar te bewaren. Zo houdt u een duidelijk overzicht van uw opgebouwde pensioenrechten. In de uitleg van het Uniform Pensioen Overzicht hebben we deze begrippen voor u verklaard”, staat er als algemene uitleg aangegeven. Dit is de uitleg op sites en in brochures van verzekeraars en pensioenfondsen. Geruststellende woorden die werknemers moet doen geloven dat nu alle onduidelijkheid uit de wereld is.

Men kan alles op het UPO terug vinden en precies zien hoeveel pensioenaanspraken er zijn opgebouwd.
“Ontvangt iedereen een UPO”?: Vrijwel alle deelnemers aan een pensioenregeling ontvangen een UPO. Er zijn wel enkele uitzonderingen. U krijgt bijvoorbeeld geen UPO als uw pensioencontract met de werkgever is beëindigd op een datum vóór 31 december en dit nog niet is verlengd. De pensioenuitvoerder kan dan geen juiste berekening maken van uw pensioenbedrag. Is dat het geval? Dan ontvangt u een brief waarin staat dat u geen UPO ontvangt”.
De uitleg is: vrijwel iedereen, er zijn natuurlijk uitzonderingen, en zo ja, dan krijg je gewoon een brief dat je geen UPO krijgt.

“Wat betekenen de verschillende termen en afkortingen in het uniform pensioen overzicht”? In de uitleg van het Uniform Pensioen Overzicht hebben we deze begrippen voor u verklaard. Klik hier voor een uitleg.
De uitleg is: als je dit overzicht en de gebruikte kretologie niet snapt dan klik je op een andere site van de betreffende verzekeraar/pensioenfonds en dan krijg je wel uitleg.

Zo kunnen we nog even doorgaan. Een lijst met 24 uitzonderingen waarom een werknemer geen UPO krijgt, een aparte lijst met verklaringen van woorden die we niet snappen, een boekje vol afkortingen dat op verzoek wordt nagezonden en een telefoonnummer dat je kunt bellen wanneer je vragen hebt, met de volgende tekst: “Dit informatienummer kost € 0,90 per minuut, om u nog beter van dienst te kunnen zijn vragen wij u het personeelsnummer en de werkgevergegevens bij de hand te houden, toets 1 voor informatie over het bedrijfspensioenfonds, toets 2 voor informatie over uw UPO, toets 3 voor vragen over uw WIA-hiaat, toets 4 voor vragen over uw individuele bijspaar module, toets 5 voor vragen over uw inlogcode op de werknemerssite, toets 6 voor vragen van algemene aard”

Jammer dat het UPO is ontwikkelt door verzekeraars en pensioenfondsen die al zolang hun klanten niet begrijpen. Hebben de ontwikkelaars van het UPO zelf zo’n overzicht of moeten ze daarvoor ook het algemene informatienummer bellen? Een gemiste kans van pensioenfondsen, verzekeraars en andere deelnemers aan dit wettelijk initiatief, om de mist nu eens te laten optrekken. Wie is hier nou gek?

Reageer