Pensioenadministratie bij verzekeraars voor verbetering vatbaar

Op 28 januari jl. verscheen op de site van DNB een opmerkelijk nieuwsbericht met als titel: “Pensioenadministratie bij verzekeraars voor verbetering vatbaar”. In dit artikel een weergave van een deel het nieuwsbericht voorzien van mijn commentaar.

In opdracht van De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een aantal verzekeraars onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de administratie van pensioenverzekeringen. Daarbij zijn afwijkingen in de geadministreerde bedragen ten opzichte van de feitelijke pensioenaanspraken geconstateerd.

Het gaat meestal om beperkte afwijkingen die alle gebaseerd lijken op vergissingen of misrekeningen, zowel in het voordeel als in het nadeel van pensioendeelnemers. De administratie en de daaruit voortkomende individuele pensioenberekeningen zijn voor verbetering vatbaar. Deelnemers moeten precies kunnen achterhalen waar ze aan toe zijn. Oorzaken voor de afwijkingen liggen in de toenemende complexiteit van pensioenregelingen, opeenvolgende wets- en daardoor regelingswijzigingen, het grote aantal mutaties bij een langjarige aanspraakopbouw en fusies van verzekeraars met integratie van administraties. Met de komst van het nationaal Pensioenregister hebben transparantie en nauwkeurigheid van pensioengegevens nog meer aan belang gewonnen.

Dit stuk roept de nodige vraagtekens bij mij op. Als er iets verkeerd gaat dan begint dat met erkenning van het probleem en als je serieuze verbeteringen wilt aanbrengen, dan lijkt het mij zaak om intern gericht te zijn. Als ik nieuwsbericht lees, dan zie ik ontkenning en vervolgens een extern gerichte blik.

Laat ik dit stuk eens in eigen woorden samenvatten en daarbij aangeven hoe het op mij overkomt.

In de administratie van verzekeringsmaatschappijen staan verkeerde bedragen. Maar gelukkig zijn ze niet heel erg fout, maar een “geringe afwijking”. De administratie en berekeningen zijn niet verouderd, onbetrouwbaar en verkeerd maar “voor verbetering vatbaar”.

En de oorzaak?

Het is de schuld van de sociale partners, zij spreken immers een “toenemende complexiteit van pensioenregelingen” af.

Het is ook de schuld van de overheid. Die is verantwoordelijk voor “opeenvolgende wets- en daardoor regelingswijzigingen”.

De deelnemers zelf doen ook nog een duit in het zakje door “het grote aantal mutaties”. Zij veranderen immers van baan, krijgen een nieuwe partner, krijgen salarisverhogingen en maken gebruik van de flexibele mogelijkheden van ons pensioenstelsel.

Maar kunnen verzekeraars er zelf dan helemaal niets aan doen? Ja een klein beetje, maar dat zijn incidenten “fusies van verzekeraars met integratie van administraties” en dat komt niet zo vaak voor en als het voorkomt, dan is dat wel logisch.

Maar is dit erg?

Is het erg dat de ene deelnemer te weinig pensioen krijgt en de ander teveel? Gemiddeld genomen zal het wel ongeveer neutraal zijn.

Of dat voor de deelnemer zijn portemonnee erg is, vragen we ons niet af.

We hebben andere prioriteiten. Het is erg, want dan klopt het pensioenregister niet.  “Met de komst van het nationaal Pensioenregister hebben transparantie en nauwkeurigheid van pensioengegevens nog meer aan belang gewonnen”.

Ik maak me zorgen

Als ik dit nieuwsbericht combineer met het onderzoek van AFM naar de juistheid van de pensioenoverzichten, dan ontstaat het beeld dat er veel fouten worden gemaakt in pensioenadministraties. En dat is zorgelijk. Want veel deelnemers van pensioenregelingen krijgen minder pensioen uitgekeerd, dan waar ze recht op hebben.

Ook een aantal krijgt teveel uitgekeerd. Daar is inmiddels al aardig wat jurisprudentie over verschenen, want het komt ook regelmatig voor dat achteraf de uitkering ineens wordt gecorrigeerd naar de juiste bedragen. En dan blijkt dat je uitsluitend recht hebt op de aanspraken zoals opgenomen in het reglement en niet de aanspraken die staan vermeld in opgaven, overzichten of brieven.

eeg

Binnenkort gaat DNB nog een vergelijkbaar onderzoek uitvoeren, maar dan naar de administratie van pensioenfondsen.

2 reacties op “Pensioenadministratie bij verzekeraars voor verbetering vatbaar”

  1. Deelnemer kan rechten ontlenen aan UPO - Nationaal Pensioenweblog

    […] Lees ook: pensioenadministratie bij verzekeraars voor verbetering vatbaar […]

    Beantwoorden
  2. Deelnemer kan rechten ontlenen aan UPO. Nationaal Pensioenweblog

    […] Lees ook: pensioenadministratie bij verzekeraars voor verbetering vatbaar […]

    Beantwoorden

Reageer