Artikel Geld en Werk: Wat doen werkgevers niet goed met pensioen?

Werkgevers betalen veel ‘uitgesteld salaris’ van hun werknemers voor het pensioen van die werknemers, maar ze nemen onvoldoende verantwoordelijkheid om die ‘pensioeninvestering’ goed te laten renderen. Dat blijkt uit mijn white paper: Werkgevers & Pensioen nieuwe stijl voor de toekomstige arbeidsmarkt. En dat is jammer. Daardoor gaat er namelijk te veel tijd zitten in ‘onzinnige’ zaken, die ten koste gaan van goede en begrijpelijke communicatie en daardoor het kunnen maken – door werknemers – van de juiste keuzes. Zo is het immers van de zotte dat anno 2013 mutaties (adres-, salaris-, parttimewijzigingen etc.) niet gewoon in een keer goed verwerkt kunnen worden. Accepteert u dat ook van uw bank? De uitvoerder die dat nu nog niet kan, moet u gewoon links laten liggen. Gelukkig hebt u genoeg keus uit aanbieders die dat wel kunnen. Dat geldt ook voor rekening-courantoverzichten. Gewoon niet meer accepteren als u ze niet snapt en als ze niet goed zijn. Terugsturen en niet voor betalen. U bent namelijk de klant. Komt u maar eens op voor uw positie. Gelukkig hebt u recht op collectieve waardeoverdracht. Niet tevreden? Bij contractverlenging gewoon alles ‘oppakken’ en wegwezen. Verder is pensioen het uitgesteld loon van uw werknemers. Betrek hen dus uitvoerig bij de invulling van de pensioenregeling. En ook bij wie de pensioenregeling uitvoert. Weest u eerlijk: het maakt u toch niet uit of de pensioenregeling bij verzekeraar A of B zit, bij pensioenfonds C of PPI (premiepensioeninstelling) D of E? Natuurlijk heeft uw OR of personeelsvertegenwoordiging haar eigen ideeën over de pensioenregeling, maar ook zij moeten zich realiseren dat uw budget niet onbeperkt is. Willen ze meer/beter pensioen, dan moeten ze ook meer betalen. Maak pensioen dus onderdeel van de discussie over het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden. Pas als het totale budget duidelijk is en welk deel daarvan voor pensioen beschikbaar is, kan de discussie over de inhoud en uitvoering van de pensioenregeling op een zinvolle manier gevoerd worden.

Vervolgens de communicatie. Wat ‘we’ tot nu toe ook hebben gedaan, de boodschap komt nog niet echt aan. De reden? Pensioeninfo is niet te begrijpen, niet toegespitst op uw bedrijfssituatie en uw werknemers hebben te weinig eigen keuzes en verantwoordelijkheden. Dat werkt dus niet. Ook hier moet het roer nu echt om. Dat lukt alleen als uw werknemers dat bij u ‘afdwingen’ en u bij uw uitvoerder. Werknemers moeten leren dat pensioen niets anders is dan het huishoudboekje voor later. Ze moeten hun eigen situatie in kaart brengen en op grond van de juiste pensioeninformatie kunnen beoordelen of dat huishoudboekje sluitend is of niet. Tot slot. U kunt veel meer in eigen huis doen dan nu. Controles of administratie en financiën en 1e lijns communicatie. Wel moet u uw medewerkers die daarvoor verantwoordelijk zijn daarin (laten) opleiden en begeleiden. Vanaf begin dit jaar betaalt u uw pensioenadviseur/intermediair ook gewoon op uurbasis. Kijk dus eens goed wat u betaalt, voor wat, en wat u beter zelf kunt. Ook moet u pensioen een essentiële plaats geven in uw arbeidsvoorwaarden beleid en dat kenbaar maken.

Natuurlijk hoeft dit allemaal niet…..,maar, dan stopt u veel – heel veel – geld in pensioen, terwijl de ‘boodschap’ niet aankomt. In de huidige economische tijd is dat niet meer acceptabel. Voor uw werknemers niet en voor u niet. Kortom, aan de slag! Werkgevers kunnen de white paper downloaden via www.akkermans.nl/whitepaper.

mr Theo Gommer MPLA is partner bij Akkermans & Partners Legal & Advice te Tilburg, waar hij tevens directeur van het Wetenschappelijk Bureau is. Daarnaast is hij advocaat bij Gommer & Partners Pensioen Advocaten en voorzitter van de Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen.

Reageer